1403-02-17 12:47
257
0
89886
آستین همتشان بالاست؛

رنگ خدمت به زردی مشکلات محرومان

امیدآورانی در دل مشکلات مردم بی‌مزد و مواجب تلاش می‌کنند تا چهره‌ای را خندان کنند و باری از مشکلات یک جامعه بردارند، کسانی که به آنها جهادگر می‌گویند و با لباس خاکی، رنگ خدمت را به زردی مشکلات زدند.

به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «گلستان ما» - داود خاندوزی؛ جوانی ۱۳ساله تهرانی در دل منطقه‌ای کوهستانی و روستایی محروم گلستان در حال جابه‌جاکردن مصالح ساختمانی به‌اندازه توانش بود، هر چه در توان داشت به خرج می‌داد تا بتواند کارش را به‌درستی انجام دهد و آن مصالح را به‌پیش استاد بنایی که در حال سنگ‌چینی معبر روستا است برساند.

اسمش امید بود با اینکه سن و سالی نداشت می‌گفت برای چهارمین بار است که به چنین مناطقی می‌آید، به قیافه‌اش نمی‌خورد، وقتی به آن هیکل نحیف و دستان ظریفش نگاه می‌کنم همه چیز دستم می‌آید، پسری که شاید یک شب هم بیرون از خانه نخوابیده باشد؛ ولی ترجیح داده امروز این کار سخت و مشقت‌بار را برای دل‌خوشی اهالی یک روستا انجام بدهد، بی‌آنکه مزدی بخواهد و یا از روی جبر و اجبار وارد چنین فضایی شده باشد، هنوز از دیگر هم سن و سالانش هم دعوت می‌کند که به چنین ضیافتی بیایند.

می‌گوید در مدت یک‌هفته‌ای که اینجا است هر روز در کنار دوستانش از صبح تا عصر مشغول کار و فعالیت می‌شود، هیچ‌وقت خسته نمی‌شویم و دوست دارد باز هم پا به چنین فضاهایی بگذارد.
امید درسم خوب است و می‌خواهد آینده را برای خودم با همین کارها بسازم؛ دوستانش هم بر همین عقیده بودن و در کنار شوخی‌های کودکانه درس بزرگی را به ما یاد دادند، کسانی که شاید حرفش را زده باشیم؛ ولی به دلیل مشغله‌های دنیوی حتی یک روز هم برای رفتن به اردوهای جهادی وقت نگذاشتیم.

۱۷اردیبهشت‌ماه سالروز تشکیل بسیج سازندگی بهانه‌ای قشنگی است پای حرف‌های امیدآفرین جامعه در دل محرومیت برویم و با آنها صحبت کنیم.

رمضان جهانتیغ، مسئول گروه جهادی شهدای مدافع سلامت حوزه امام سجاد (ع) شهرستان گرگان در روستای سیستانی محله یکی دیگر از این افراد است، وی می‌گوید در زمانی که این گروه جهادی شکل گرفت تقریباً چیزی در چنته نداشتند و لذا باتوجه‌به شغلی که داشته به سراغ بیمارستان‌ها رفته و از پزشکان و پرستاران دعوت کرده که اگر می‌توانند ساعاتی وقت خود را برای محرومان بگذارند و این دعوت باعث ضیافتی از جنس خدمت در مناطق محروم و شادی مردمان نیازمند شده است.

جهانتیغ گفت: در کمترین زمان توانستیم پزشکان جهادی را شناسایی کنیم بخشی از آنها از ویزیت مطب خود گذشتند و برخی نیز پا به عرصه خدمت در مناطق محروم نهادند.

وی ضمن قدردانی از این پزشکان و رئیس مرکز بهداشت افزود: هر وقت به سراغشان رفتیم به ما نه نگفتند از دارو گرفته تا امکانات همواره کمک‌کار ما بودند.

مسئول گروه جهادی شهدای مدافع سلامت اعتقاد دارد که جهادی کار کردند؛ یعنی از وقت و همه چیز برای مردم و خدمت‌رسانی گذشتند و مردم محرومی در منطقه داریم که در زمان بیماری حتی توان خرید یک قرص سرماخوردگی نداشتند و این جهادی‌ها به کمکش آمدند.

جهانتیع یادآور شد: جهادی کار کردند؛ یعنی اول از وقت و دوم از پول و سوم از آسایش خود باید گذشت و بهای آن نیز شهامت و شهادت است، وقتی یک مریض کمک می‌کنم همین‌که بگوید خدا پدرت را بیامرزد آن سختی کار از تنم بیرون می‌ریزد و این ارزشمند است.

فضل‌الله ساوری؛ عضو گروه جهادی شهدای زنگیان نیز گفت: در سال ۹۸ جمعی از جهادگران گرد هم آمدیم و توانایی و توانمندی را روی‌هم گذاشتیم تا بتوانیم پیرو امیرالمؤمنین (ع) و فرامین رهبر انقلاب اسلامی در خصوص تشکیل بسیج سازندگی انجام‌وظیفه کنیم و در شهر و روستا و کشور ما جایی که بتوانیم مؤثر واقع شویم کمکی انجام دهیم.

ساوری بیان کرد: جهادی‌ها عزیزانی هستند که در گروه جهادی چه به لحاظ فیزیکی و فکری و یا مالی حمایت می‌کنند و تلاش می‌کنند تا مشکلات مردم از این طریق حل شود و بتوانیم موفق‌تر عمل کنیم.

وی افزود: درخواست دارم از همکاران گروه‌های جهادی تجمعات بیشتر داشته باشند و شناخت‌ها نسبت به یکدیگر افزایش یابد و توانمندی‌های جهادی‌ها بهتر استفاده شود و به عبارتی اگر می‌خواهیم وارد یک ساختمان شویم اگر مشکلی در قسمت برق و یا مسائل دیگر بود بتوانیم از گروه‌های جهادی دیگر چگونه استفاده کنیم.

عضو گروه جهادی شهدای زنگیان متذکر شد: در برخی مکان‌ها و یا روستاها وارد می‌شویم مثل بهزیستی و کمیته امداد پای‌کار هستند؛ ولی برخی جاها موضوع موانع قانونی وجود دارد و برای مثال در ساخت یک ساختمان در حوزه مسکن روستایی که برعهده بنیاد مسکن است طرح دچار مشکل می‌شویم و درخواست من این است که عزیزان دست‌اندرکار به این مسئله ورود پیدا کنیم تا دغدغه کارهای قانونی نداشته باشیم.

غلامعلی صالحی، مسئول گروه جهادی احمد کاظمی نیز گفت: پنج سال است که این گروه جهادی فعالیت دارد و در این مدت ما توانستیم ۴۳ واحد مسکونی از صفر تا ۱۰۰ بسازیم و یا اینکه بازسازی کنیم و کارهای معیشتی در این گروه جهادی پیگیری کردیم و مسئله اشتغال‌زایی نیز در دستور کار قرار گرفته است.

مسئول گروه جهادی احمد کاظمی بیان کرد: گروه جهادی با شادی مردم و با غم‌های آنها شریک هستند و گروه جهادی یعنی خط مقدم بودند و خود را سپر مردم قراردادن تا زمانی که مشکل آنها برطرف شود، بسیاری از مردم نیازمند کاردرمانی و یا بسته معیشت و یا حمایت عمرانی هستند گروه‌های جهادی وارد عمل می‌شوند و این عقب‌ماندگی‌ها را جبران می‌کنند.

فاطمه جلال، مسئول گروه جهادی کوی اوزینه نیز گفت: از سال ۹۴ در منطقه فعالیت داریم و مهم‌ترین خدماتی که ارائه کرده شامل در عرصه‌ها یاری رسانه مردم و معیشتی و عمرانی و بهداشت و درمان و جهیزیه فعالیت است.

جلال بیان کرد: باتوجه‌به شعار سال از مسئولان انتظار داریم که بیشتر به گروه جهادی کمک کنند و بتوانند بیشتر خدمت ارائه کردیم.

رؤیا نادری از دیگر جهادگران نمونه گرگان است که مسئولیت گروه خوش محمدی در شهرک جوادالائمه برعهده دارد، این گروه جهادی پس از شهادت این شهید مدافع حرم شکل‌گرفته و به گفته نادری این گروه در سیل آق‌قلا در تدریس مسائل روانی بعد از سیل فعالیت چشمگیری داشته و در ایام کرونا نیز توانستیم خدمات پزشکی قابل‌توجه ارائه کند و امروز نیز خدمت‌رسانی به بچه‌های بدسرپرست در حال ایفای نقش است و در سالجاری نیز به موضوع تأمین جهیزیه خواهد پرداخت.

اینها گوشه‌ای از فعالیت‌های جهادگران در مرکز استان گلستان است که به گفته یوسف حسین‌آبادی، مسئول بسیج سازندگی سپاه ناحیه گرگان هیچ مانعی بر سر آنها نیست و اگر مشکلی هم باشد و عرقی از سختی کار جهادگری بر روی پیشانی‌شان بنشیند با گوشه آستین که بالا زدند پاک می‌کنند و به راه خود ادامه می‌دهند؛ اما یک نکته را نباید هرگز فراموش کنیم.

همان‌طور که ما نسبت به جامعه مسئول هستیم و رسول خدا (ص) فرمود «آن که سیر بخوابد و همسایه‌اش گرسنه باشد به من ایمان نیاورده است و ساکنان هر مجتمعی سیر بخوابند، درحالی‌که در میان آنان گرسنه‌ای باشد، خدا در قیامت به آن‌ها نظر رحمت نمی‌کند؛ نیز فرمود: هرکس لوازم موردنیاز زندگی را از همسایه‌اش دریغ دارد، خدا وی را در قیامت از فضل خود محروم کند و او را به خودش واگذارد.» رسالت و وظیفه ما به این جهادگران که امیدآفرین جامعه هستند دوچندان است.

اگر نمی‌توانیم در کارهای فیزیکی و سخت کنار آنها باشیم می‌توانیم با حمایت‌های معنوی و مادی خود بار مشکلات آنها را کمتر کنیم و از سویی دیگر باتوجه‌به شعار سال مسئولان نیز وظیفه دوچندان در قبال آنها دارند.

انتهای خبر/

 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.